פיזיקה 5 יח”ל

רכז המגמה: קובי לחאם

חומר הלימוד

חומר הלימוד מחולק לשלושה חלקים עיקריים: פרקי חובה, פרקי בחירה ומעבדה.

  • פרקי החובה הם: מכניקה, חשמל ומגנטיות ומעבדה שמהווים % 70 מהציון הכללי בפיזיקה 5 יח”ל.
  • התלמידים נבחנים בבחינה במעבדת חקר, במועד נפרד בחינת המעבדה נועדה לבדוק מיומנויות חקר אשר נדרשות במהלך 3 שנים, כגון: יכולת להתגבר על תקלות ,ביצוע מדויק ושימוש נכון במכשירים, ניתוח תוצאות בעזרת גרפים, הסקת מסקנות וזיהוי גורמי שגיאה. ניתוח התוצאות של רוב הניסויים הוא ממוחשב,בעזרת תוכנת גיליון אלקטרוני.
  • פרקי הבחירה הנלמדים בביה”ס הם: אופטיקה גאומטרים, גלים ופיזיקה מודרנית. פרקי הבחירה מהווים 30% מהציון הכללי בפיזיקה 5 יח”ל.

הכישורים הנדרשים

  • שליטה מלאה בחומר הלימוד במתמטיקה ברמה של 5-4 יח”ל.
  • יכולת חשיבה אנליטית וכושר הפשטה – ניתוח מצבים חדשים על סמך העקרונות שנלמדו.
  • התמדה ומשמעת עצמית – שליטה בחומר מושגת לא רק ע”י הבנת החומר התיאורטי, אלא גם ע”י תרגול רב. כדי לעמוד בהצלחה בעומס העבודה ובקצב המהיר, דרושה משמעת עצמית ותכנון זמן נכון.
  • העבודה המעשית במעבדה דורשת סדר, דיוק וארגון נכון, וכן חוש טכני מסוים.

דפוסי עבודה עיקריים

לימוד פיסיקה ברמה גבוהה נעשה ע”י שילוב של 3 צורות עבודה עיקריות:

  • פיתוח תיאורטי – ניתוח תופעות הטבע וגילוי החוקיות. ניסוח החוקים בצורתם המתמטית. חלק זה של הלימוד הוא אנאליטי בעיקרו ודורש כושר הפשטה.
  • יישום התיאוריה לפתרון בעיות – במישור זה של הלימוד נדרש התלמיד להשתמש בחוקים ובנוסחאות שפותחו לפתרון בעיות שונות. כאן נדרש תרגול רב בצד יכולת הניתוח.
  • עבודה מעשית – חקר תופעות הטבע מבוסס ברובו על ניסויים. במסגרת העבודה במעבדה לומד התלמיד שיטות מחקר בסיסיות, על שלביהן השונים: השערה, הצבת מטרה, תכנן הניסוי, ביצוע מדויק – עד להסקת מסקנות. כל זה נעשה במעבדה המצוידת במכשור החדיש ביותר בתחום הפיסיקה כולל מחשבים, תוכנות, מעבדות ממוחשבות ואביזרים נלווים העושים את העבודה למעניינת ומדויקת יותר. 20

לימודי פיסיקה ברמה של 5 יח״ל בבגרות מקנות בונוס גבוה בכל  האונירסיטאות.